Powered By Blogger

Thursday 8 December 2011

~Kekasih Hati~

Assalamualaikum

Kekasih~ 
hmmm....cerita hari ini ada kaitan sikit ngn kekasih..


apa fikiran anda bila perkataan kekasih ni terdengar...xkiralah dari mulut orang ke,radio ke,tv ke...apa perkara yang pertama anda fikir?


kalo aku yang jawab mesti ingat kat orang yang aku suka..betoll...tak tipu...kalo korang plak macam mane? aku rase lebih kurang je kan...


Baru-baru ni aku terlihat satu link di Facebook...link untuk ke blog 'Dr. Cinta'...secara jujurnya,mula-mula memang aku malas nak bukak sebab anggapan aku mesti jiwang2 punye lah ayat kat situ....tapi mungkin sebab ada sikit mood jiwang tu datang time tu kan...maka aku bukak laa...


yang aku temui...sah! memang ayat2 jiwang...haha...mula2 memang ayat dia jiwang...aku bace la sikit demi sikit....yang buat aku tertarik...ayat dia jiwang bukan hanya "jiwang antara manusia" tapi "jiwang dengan Allah"...


dia terangkan macam mana perasaan dan keadaan orang yang bercinta antara manusia....kemudian dia kaitkan dengan keadaan yang sama boleh diaplikasikan untuk "berjiwang" dengan yang Maha Penyayang....serius aku "terpesona"...bukan apa...cara dia susun ayat tu memang buat aku terasa...(walaupun aku bukannye jiwang sangat kot...hehehe)


contohnya la kan,bila ada panggilan masuk, ataupun mesej masuk, mesti kita akan segera jawab atau balas kan...ye lah..da orang yang kita suka/sayang....kalo lambat jawab takut terasa pulak(aku plak tatau la macam mane jadi kalo aku/dia lambat balas...tade pape kot...kena memahami/considerate..hehe :P) tapi kann...apa yang kita buat kalau dah azan? terus bangun ke masih setia di depan laptop,tv, dan sebagainya? hmm...kat sini la aku tersentap sikit....bukan ape...mmg betol la apa yang Dr. Cinta tuliskan...bila mesej/panggilan masuk kita terus jawab...tapi bila azan aje, dengar,jawab azan,bace doa lepas azan,pastu sambung balik aktiviti...ish3...ape la nak jadi ngan aku ni...padahal nak banding 27 ngan 1...jauh beza...masih tanak jugak..sombongya aku? (ish3..teruk mu nih long! berubah lah!)


apa yang Dr. Cinta tu nak katakan sebenarnya kita kena anggap Allah tu kekasih kita...dan pendapat aku, cuma Dia tu kekasih yang lebih banyak memberi daripada meminta,lebih banyak mengasihani daripada membenci,dan macam2 lagi lah yang lebih daripada apa yang seorang kekasih(manusia) dapat berikan...


dan lepas ni aku nak cuba buat anggapan macam yang Dr. Cinta bayangkan...aku bukanlah alim sangat walaupun aku ni lepasan sekolah agama...bagi aku sekolah agama tidak menjamin iman seseorang itu setebal iman Sayyidina Abu Bakar...sekolah agama tak menjamin bahawa keluarnya seorang pelajar itu dari situ akan menjadi seorang ustaz...buktinya, aku sendiri...banyak sangat lalai...masa kat sekolah dulu pun aku mane rajin kasi tazkirah...kalo berbual pun,jarang sangat cerita pasal keindahan ciptaan Ilahi(sampai sekarang pun..huhu)

tapi itulah....sejak aku masuk maktab ni...banyak yang aku dah belajar...walaupun di maktab tak ade "Iklim Dini" ataupun suasana beragama, tapi aku tengok lebih ramai yang buat amalan dengan ikhlas...bukan nak kata sekolah agama aku tak ade yang ikhlas,tapi dengan suasana di maktab; student yang berlainan agama,yang beragama Islam tapi perangai tak macam orang Islam pun ade...dan disebabkan suasana yang macam ni lah,bila ada yang ikhlas buat amalan baik akan beri kesan kepada orang yang ingin mencari kebaikan...


"Ya Allah, aku minta kepada-Mu supaya janganlah Kau masukkan aku dan kawan-kawanku dalam golongan yang lalai, dan tetapkanlah kami berada dalam hidayah-Mu,tetapkanlah hati kami supaya sentiasa inginkan kebaikan yang akan mendatangkan redha-Mu...Aminn~"


dan aku harap,kepada sesiapa yang baca blog ni, kalo korang tengok aku dalam keadaan lalai,lupa diri,tolong tegur aku...memang susah untuk sendiri sedar perbuatan yang melalaikan sebab yang melalaikan itulah yang menyeronokkan...itulah usaha syaitan....sebab tu aku perlukan pertolongan korang...supaya sentiasa menyedarkan aku...


Thanks for all, my friends...


(^^,)/



No comments:

Post a Comment