Powered By Blogger

Tuesday 22 November 2011

fikiranku kali ni? hehe

salam...selamat bercuti semua ye!
(yang baru start sem baru selamat menghadapi hidup penuh dugaan...ingat! setiap ilmu yang kita belajar tu ada pahalanya...:D)

ape ye yg ada di fikiran aku kali ni? hehe...jeng3...

tengah pikir pasal K.A.H.W.I.N. HAHAHA

rasenye orang2 kita selalu cakap jangan fikir pasal kahwin selagi belum kerja...lagi2 time blajar kan? hehe....sbenarnye aku pon pikir gitu memula....tp ad la seorang sahabat aku nih da tuka mind set aku...skrang aku fikir pasal kahwen jek..hahaha...bukan tak elok tapi ada la hikmahnya....

fitrah manusia kan ingin berpasangan...kalau tak caye...tengoklah dunia di Malaysia skarang nih...blajar skola rendah pon tak habis lagi da ada pakwe/makwe...tapi orang kate time tu cinta monyet kan?hahaha....kalo time skola rendah cinta monyet,skola menengah cinta cimpanzi la ye? dkat universiti cinta ape plak?cinta gorila? haha...ape laa pegi kategorikan cinta mcm tu...cinta tu fitrah manusia....cuma ada dua je stakat yang ak tau...cinta manusia/makhluk dan cinta ALLAH...

nak ceritanya....kahwin ni berkait rapat dengan cinta....kedua-dua cinta maksud aku....yang diutamakan cinta Allah....nak kahwin ni pon sbb nk dpatkan cinta Allah la kan...dapat cinta manusia sekali.....hehe....(okeh..da abes idea nak cerita pasal kawen ni sbb aku pon baru nak belajar ilmu kawen/munakahat ni...)

haa~ baru2 ni mama aku pegi bayar zakat harta...da lpas bayar tu pejabat agama terengganu kasi satu buku....tajuknye "Mutiara Perkahwinan" oleh Dr. Engku Ahmad Zaki Engku Alwi dan Dr. Rohaizan Baru..buku ni ceritakan semuanya pasal perkahwinan....simple sangat cara penyusunannye....aku suke bace...(sbb mmg dah tgh pikir pasal kawen kan...mmg la suke...tp mmg buku ni menarik la...hehee)...dy cerita daripada definisi kawen...kenape kawen...hukum kawen...hadis2 psal kawen...camne nk cari calon isteri dan suami....camne kalo cerai berlaku..camne nk rujuk....psal nusyuz...cara penjagaan anak dan mcm2 lagi...(wahh..detailnye...aku blajar literature pn x usaha mcm ni...hehehe)...so skang ni tgh usaha nk habiskan buku ni....pastu try cari lagi buku lain..

akhir kata kita kena kahwin sebab nabi Muhammad S.A.W tak mengaku umat kalo xkawen...(^^)v

2 comments: