Powered By Blogger

Wednesday 23 January 2013

ais kosong~

assalamualaikum...

alhamdulillah dpt menaip lagi...syukur kehadrat Ilahi dan selawat dan salam keatas nabi Muhammad SAW..

tanggal 12  rabiul awal tahun gajah...lahirlah seorang insan agung yang membawa rahmat sehingga ke hari kiamat...baginda adalah seorang manusia yg sepatutnya sgt dirindui melebihi daripada ibu bapa kita, melebihi diri kita sendiri dan juga orang2 lain yang kita rindui...allahummasolli 'ala muhammad wa 'ala alihi wasohbihi ajma'in...

okey abis intro...terus kepada cerita...kenapa ais kosong? hehe..beranalogi sket kali ni~

ais kosong....sifatnya menyegarkan...nyaman bila melalui tekak dan yang paling nikmat sekali bila time bukak pose...ais kosong sgt sedap berbanding air2 yang berperisa yg lain...

dalam segelas ais kosong tu..ade ais...dan juga air...fungsi ais tu adalah untuk menyejukkan air kosong yg suam2 kuku gitu...akan tetapi, apa jadi jika ais terlalu banyak daripada air kosong? pasti rasanya kurang sedap dan 'menyengat' lidah dan anak tekak jika diminum...tambah2 lagi dapat brainfreeze...sakit~ hehe

pastu korang pernah tak try nak tenggelamkan ais yang terapung tu masuk dalam air sokmo? mesti pernah punya~ hoho...susah kan nk biarkan ia stay dalam air tu lama2...mesti kadang2 terlepas...

haaa~ nak ceritanya kat sini..

rasa cinta dan sayang tu adalah fitrah manusia..;cinta kepada ibu bapa,kasih kepada harta benda,sayang kepada haiwan dan juga cinta kepada manusia yang lain...situasinya kat aku skarang 'rasa' tu pun ada jgk dkt 'dia'....ambil dulu analogi ais terlalu banyak dalam ais kosong tadi...bagi aku, 'rasa' ni yang terlalu banyak lama kelamaan kalo tak dikawal, akan jadi suatu perasaan yang akan 'menyengat' aku smula....juga di pihak 'dia'...aku kalau boleh sedaya upaya aku taknak 'kesengatan' tu menimpa kami.. bila dah sampai masanya nanti insyaallah 'kesengatan' tu akan jadi 'kenikmatan' jika perasaan tu disalurkan dengan betul dan sah dari segi syariat..(kalo ada jodoh)

cumanya sekarang, jaga dulu..kawal ais tu biar ais kosong tadi jadi sedap2 je kat anak tekak bila diminum...tenggelamkan dulu dengan straw 'iman'...haa~ nak cite analogi tenggelam timbul ais ni...tu lah dia...iman manusia biasa macam aku ni tak tetap imannya...sama lah dengan straw yang cuba nak tenggelamkan ais tadi...kadang2 terlepas jugak...kadang2 aku terbukak jgk tgk gmbar ke...tgk status fb ke...tak tipu punyalah...cumanya, jaga,jaga dan jaga...insyaallah doakan lah aku ye sahabat2 supaya aku dapat jaga hati ni dengan iman yang teguh...supaya dapat aku menjaga perasaan seorang wanita yang mungkin akan jadi zaujah aku...mungkin jadi zaujah orang lain..cumanya aku taknak seorang wanita ni adalah seorang zaujah yang akan merindui lelaki lain walaupun sudah bersuami...rindu tu mmg takleh tipu, ada jugak lagi...tapi, tenggelamkannya dulu...tenggelamkannya dulu....tenggelamkannya dulu...insyaallah doa kepada Allah byk2...

sama2 lah kita jadikan ais kosong tu menjadi sedap, lazat, enak, dan macam2 lagi perasaan kenikmatan tu...walaupun hanyalah segelas ais kosong...hehe

insyaallah post kali ni adalah pesanan untuk diri sendiri lah yang terutama, dan untuk sahabat2 yang membaca...sekian sahaja kali ni...assalamualaikum...(^^)v

No comments:

Post a Comment