Powered By Blogger

Monday 1 February 2016

Throwback zaman belajar

assalamualaikum...mr. Hasif here..hoho

Masa berlalu begitu pantas...sekarang aku dah nak masuk zaman pekerjaan dah...tengah sambil-sambil duk tanam anggur ni...saje nak buat throwback sikit zaman aku belajar dulu-dulu...

1997 - Tadika Kemas Kg. Losong Hj. Mat Shafie, Kuala Terengganu

Ni zaman muda-muda yang paling muda aku masuk ke sekolah...tadika kot...haha...pengalaman yang paling tak dapat aku lupakan masa tadika ialah aku nangis sepanjang awal-awal aku masuk tadika..hahaha...nangis pun pandai okeyh...masa tu mama sekolah petang...jadi mama boleh lah teman aku masa waktu pagi sampai lah balik sekolah..hehehe...pernah sekali tu mama citer dy tengah tunggu depan tadika tu...ada orang gila lalu depan tadika aku...takut jugak mama cakap...aku reti apa masa tu...walaupun angah ada sekali satu tadika...tetap jugak nak nangis..hahaha...tapi tak lama lepas tu mama kene sekolah pagi...aku pun bertabah lah...belajar sampai pandai..hahaha

1998 - Sekolah Kebangsaan Losong, Kuala Terengganu

Inilah dia sekolah rendah aku yang pertama....dari darjah 1 sampai awal darjah 4...rekod pencapaian ujian bulanan nombor 1 hingga 3 memang aku lah yang pegang...ada dua ke tiga orang pesaing rapat aku masa tu...kiranya kalo aku tak dapat nombor satu...yang lagi dua tiga orang tu lah yang dapat...tapi biasanya aku dapat..haha...ni jugak adalah sekolah mama...masa ni aku dah tak nangis...dah besar...haha

2001 - Sekolah Kebangsaan Durian Burung, Kuala Terengganu

Ni sekolah rendah kedua aku..betapa lejen nya aku...masuk-masuk sekolah aku dah pegang rekod nombor satu ujian bulanan...dekat sekolah ni pesaing nya tak kuat macam dekat SK Losong tadi...so memang setiap tahun muka aku je yang naik pentas amek hadiah..hahaha..lagi satu...baru berapa bulan masuk sekolah ni...aku dah dilantik jadi pengawas sekolah..fuhh..yang paling bersejarah bagi aku ialah masa UPSR...aku dapat 5A! hahaha...alhamdulillah....yang lagi lejen...ada 5 orang je yang dapat 5A...cube teka berapa orang budak laki yang dapat 5A? lambattt...meh aku jawab....aku sorang laaa...hahaha!

2004 - Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan

Setelah dapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR, aku dapat tawaran ke sekolah berasrama penuh di Negeri Sembilan...dengan hati yang berat ditambah lagi dengan berat aku...maka pergilah aku ke negeri asing..cewah..haha..dekat sekolah ni lah aku membesar dalam suasana budaya nya lain...loghat lain...orangnye lain2...banyak sejarah aku dekat sini...kena buli..kena ragging...kena rotan..kena denda..azan ketaq lutut..jadi imam ketaq lutut...bagi tazkirah ketaq lutut..haha...dan dekat sini aku kurang lejen sikit..sebab sekolah budak pandai woi...tiba-tiba dekat sekolah ni kelejenan aku tenggelam..hahaha...macam mana pun...PMR tetap dapat 9A...SPM dapat 10A1C...alhamdulillah..walaupun lejen dah kurang..akademik tak kurang sangat...haha

2009 - Pusat Asasi Sains Universiti Malaya, Kuala Lumpur

Dekat sini aku habiskan masa muda aku selama setahun...masa ni memang dah tak lejen dah...habis berkecai...sebab aku culture shock..masa dekat smapl tu hidup aku terkongkong dengan peraturan...budak2 nye pun always pakai kopiah..tegur menegur salah silap...di UM, completely different...aku bebas nak pergi ke taknak kelas..takde orang datang rotan...solat pun ikut suke je bila2 nak solat..masa ni kira zaman kegelapan aku lah...exam pun tak perform...last2 aku mintak masuk maktab..haha

2010 - Institut Pendidikan Guru Kampus Temenggong Ibrahim, Johor Bahru

Aku masuk maktab ni lambat setahun...sebab lepas spm tu aku dah apply...tapi di reject...sebab salah isi borang...aku pegi isi yang kpli punya...aduhai...takpelah..alhamdulillah masih ada rezeki aku untuk jadi cikgu...setahun lepas di UM aku apply lagi dan dapat...lepas dah interview semua bagai...maka aku ditempatkan di johor...pergh tak pernah jejak oi negeri ni...tetiba kene pegi situ..takpe...tempat baru mesti ada pengalaman baru plak..maka bermulalah hidup baru aku sebagai budak maktab..haha...realitinye bakal guru nih...bukan sebarang budak ye...haha..5 tahun 3 bulan aku dekat sini...sepatutnya 5 tahun 6 bulan..tapi...ada perubahan sistem ke hape taktau lah...kitorang kene balik umah awal...haha...dekat maktab ni paaaaaaalllllllllliiiiiinnnnnggggggg banyak pengalaman aku...tak cukup nak tulis dekat sini...tapi dekat sini aku belajar untuk jadi lagi matang..dapat kawan-kawan yang terlebih matang pun ade...hhahaha...i learnt a lot...seriously...dan dekat sini jugak aku jumpa someone yang important dkt aku..haha...takleh citer panjang..segan..okeyh dekat maktab ni lah aku mendapatkan ijazah perguruan aku..pointer aku tak lah lejen sangat tapi lagi power lah dari dekat UM tu...tak dapat dekan pun tapi cukup makan aje..hehehe

2016 - Petani anggur sambil mengajar tuisyen..menunggu panggilan interview dan posting..moga dipermudah segala urusan lepas ni..


Sekian dulu untuk kali ni...kena pegi sekolah mama...jadi driver kejap...hohoho

No comments:

Post a Comment